MÅLSÆTNING OG AFSTEMNING AF FORVENTNINGER
Et mål kan være mange ting
Det kan faktisk være rigtig svært at lave en realistisk målsætning
- er det opsat ud fra følelser - med ”ønsker” eller ”håb” for at opnå noget ?
- eller er det opsat ud fra viden og niveau - at målet er opsat ?
Har man evnerne til at nå målet ?
Hvordan er tidshorisonten frem mod målet, er der tid nok til at indøve færdigheder ?
Lad være med at presse et mål frem, hvis du ikke er helt klar til det. Få hellere skabt en masse erfaring og kompetencer, så du udvikler dig i et fornuftigt forløb.
Del-mål
Hjælper til at synliggøre hvor man er i forløbet / processen i forhold til planlægning og hoved-mål
- Indlæg små test (delmål) i din planlægning frem mod hoved-målet - på den måde har du mulighed for at se om du er på rette vej mod målet.
- Hvis du ikke kan se at du bevæger dig mod den fremgang som du burde - så har du gode muligheder for at ændrer på det du gør - i stedet for bare at fortsætte.
- Lav nogle træningsdage som konkurrencedag - så du øver dig på det som du vil gøre til konkurrencer.
- Udvælg forskellige konkurrencer til at "prøve noget af" - for at se om du er på rette vej.
Mål med dine konkurrencer:
Sørg for at have et klart mål med de konkurrencer som du vælger at deltage i - i stedet for bare at jagte dem, i et håb om at det bliver bedre end sidste gang.
Ved at give sig lov til at prøve noget nyt, eller tør at satse - får vi skabt en god viden om hvad man kan.
Lav klare delmål:
I en realistisk målsætning og planlægning, er dine delmål retningsvisnende for, hvor du er i forløbet.
- Du skal altså bruge dem til at skrue lidt op for intensiteten i bestemte områder, hvis de ikke helt følger med ud fra din planlægning.
- Dine delmål skal planlægges således, at der er en passende afstand mellem dem, til at du kan nå at udvikle dig ud fra din plan.
- Delmål kan bruges til tjekke dig selv under træning og konkurrence/kampe.
Nedsæt risikoen for at målet ikke bliver nået – vær bl.a. opmærksom på flg.:
- At målet var for stort, ud fra udøverens/spilleren nuværende niveau
- At planlægningen måske ikke blev overholdt eller var seriøs nok
- At træningen ikke var struktureret nok
- At viljen og indsatsen ikke var der 100%
- At der var for meget ”støj” fra omverdenen som tog fokus
- At udøveren/spilleren mistede troen på sig selv
- (selvfølgelig kan der også være opstået en skade)
Visualisering
Forstil dig det, du gerne vil opnå - se dig selv, hvordan du kommer frem til dit mål og hvordan du gennemføre dit mål. Mærk efter, hvor meget du bare så gerne vil nå dit mål. Det skulle meget gerne skabe motivation til at kæmpe. Hvis det ikke gør det, så skal du nok gennemgå din målsætning en ekstra gang.
- Dagene inden: Du kan du med stor fordel begynde at visualiserer. Det sætter flere processer i gang i kroppen, som gør dig mere klar og fokuseret til at kunne præstere.
- Til konkurrence/kamp: Brug tid på at se dig selv i action – bliv ved med at gennemgå dine planer til du føler, at nu kan du udføre dem fejlfrit.
Hjernen gemmer dine tanker, og når du skal præstere, er det som om at du allerede har gjort det. Det skaber en indre ro og tryghed.
VIGTIGT
Glæden ved at have et mål, og arbejde sig frem mod det,
skal overskygge frygten for at det måske ikke går godt.
Et mål skal skabe glæde og motivation, og ikke skabe frygt eller dårlige oplevelser.
I Mit koncept ”Optimering af udøveren/spilleren” kommer jeg ind på mange områder -
som kan hjælpe til at styrke deres vej til at nå sit/sine mål.
Uanset om dit mål er at blive en af verdensbedste eller deltage i din første konkurrence –
så lav en rigtig god målsætning og handleplan til at nå det.
Målet er meget lettere at nå, når det er sin egen iver og vilje der er drivkraften,
til at skabe udvikling, resultater og oplevelser –
at det er motivationen, og ikke pligten der er drivkraften.
Mentalt
Hjernen er vores mentale-styrke og ”bedste ven” – men den kan altså også være vores mentale-dræber og ”værste fjende”. Det er så let at miste fokus – og komme til at tvivle på egne eller ponyens/hestens evner. Det er så let, lige at overbevise sig selv og finde på undskyldninger for, at det er o.k. at springe over en tillægstræning eller anden optimering, fordi man har så travlt. Altså dårlige undskyldninger.
Jeg oplever ofte, at sportsfolk der er kommet op på et vidst niveau, begynder at tvivle lidt på sig selv. Selv om at de har masser af erfaring, masser af talent, og har præsteret godt rigtig mange gange.
Hvis dette opstår, kan det være en god ide at gå et lille niveau ned i en periode og få fundet ”selvsikkerheden og tilliden” til sig selv igen.
Sørg for at have fokus på både udøveren/spilleren og "mennesket inde i udøveren" -
samt stor fokus på at målet ikke overskygger PROCESSEN, GLÆDEN og TRIVSEL.
Vær opmærksom på hvem du laver dine mål for - og hvem de tilgodeser ?
- At målet er for at gøre forældrene glade, og derved ”betale noget tilbage” fordi de bruger tid og penge på, at man kan dyrke din sport. Det er lidt "farligt" fordi det kommer til at handle om følelser, og der er ikke hensigtsmæssigt for præstationen.
- At målet er for at skabe anerkendelse og opmærksomhed blandt andre konkurrenter/holdkammerater, trænere, venner og på de sociale medier. Det kan skabe en mental-ubalance, fordi man måske ikke har sig selv 100% med, når der skal trænes frem mod målet.
- At målet er for evt. sponsorer, som man lader sig indirekte presse af. Lov ikke mere til sponsorerne end du kan holde mht. til resultater – der er ingen grund til at skabe forventninger, som kan presse dig, med risiko for at det ikke er ”sjovt” i længden.
- At man vil skabe/skaber resultater alt for hurtigt, inden man har fået nogle gode grundlæggende erfaringer – det kan skabe en stor mental usikkerhed, fordi man ikke har fået skabt nok fundamenter og kompetencer til at tackle udfordringer.
Hvordan laver man realistiske mål og når dem
Man kan finde flere teorier på internettet om, hvordan man får succes med at lave en holdbar målsætning, her kommer et lidt afkortet udsnit at to modeller:
1. SMART modellen - indeholder flg.: (søg mere på nettet)
- Specifikt – hvad er det helt præcist, du vil opnå?
- Målbart – hvornår er du i mål?
- Attraktivt – hvorfor gider du at kæmpe for at nå det her mål?
- Realistisk – har du faktisk de ressourcer, der skal til for at nå målet?
- Tidsbestemt – hvornår er din deadline?
2. Resultat, Præstation, Procesmål modellen – indeholder flg.: (søg mere på nettet)
- Resultatmål - handler og fokuserer udelukkende på slutresultatet. Dette betyder, at du kan præstere bedre end nogensinde før, men alligevel ikke opnå dit resultatmål, hvis dine modstandere klarer sig bedre.
- Præstationsmål - fokuserer på at øge en præstation. Præstationsmål er lette at kontrollere, da de ikke er direkte afhængige af andre parter, som eksempelvis resultatmål
- Procesmål - omhandler de processer som er nødvendige for at præstere bedre i en aktivitet. Eksempler på dette kunne være et mål om, en bedre kropsholdning på hesten
Fortæl om dine mål og planer
Jo flere gange du fortæller om dine planer, hvordan du vil nå dem og hvordan det går, frem mod målet. Jo mere realistisk eller urealistisk kommer det til at lyde inde i dit hoved.
- Realistisk: Når du fortæller andre om dine planer, skal det virke naturligt, og du skal føle dig mere sikker og klar for hver gang
- Urealistisk: Hvis du føler at du har svært ved at finde argumenter for, hvordan det skal lykkedes at nå dit mål – så drop det for denne gang og find et mål, du har lettere ved at forklare. Ellers vil det give alt for store mental udfordringer undervejs, fordi hjerne eller planlægningen ikke kan følge med.
Visualisering
Placer dig et behageligt sted uden at blive forstyrret - sluk alt elektronisk udstyr - luk øjnene og forstil dig det, du gerne vil opnå - se dig selv, hvordan du kommer frem til dit mål – se hvor dejligt og måske forløsende det bliver, når du har gennemført dit mål. Mærk efter, hvor meget du bare så gerne vil nå dit mål. Det skulle meget gerne skabe motivation til at kæmpe. Hvis det ikke gør det, så skal du nok gennemgå din målsætning en ekstra gang.
Dagene inden: Du skal præstere, kan du med stor fordel begynde at visualiserer. Det sætter flere processer i gang i kroppen, som gør dig mere klar og fokuseret til at kunne præstere.
Inden konkurrence/kamp: Brug tid på at se dig selv i action – bliv ved med at gennemgå dine planer til du føler, at nu kan du udføre dem fejlfrit. Hjernen gemmer dine tanker, og når du skal præstere, er det som om at du allerede har gjort det. Det skaber en indre ro og tryghed.
Evaluering
Evalueringen skal hjælpe dig med en indikation af, hvordan det går, på samme måde som delmålene. Det er vigtigt at bruge evalueringerne til at vurdere sin vej mod målet. Vi skal ikke ”slå os selv i hovedet” men lære af de ting, der "gik knap så godt". Stil dig selv spørgsmålene:
- Hvad var godt ?
- Hvad var knap så godt ?
- Hvad skal jeg ændre på til næste gang ?
Afstemning af forventninger
Det er vigtigt at der er klare linjer. Så udøveren/spilleren kan få skabt ro i hovedet,
til at kunne holde fokus mod sit/sine mål.
Forældre: At der er klar kommunikation mellem forældre og barn/udøver – så den ene ikke forstiller sig, hvad den anden tænker, men at forventningerne er klare og synlige. Det kan være svært at få taget snakken, men vigtigt, og dejlig forløsende når det er gjort.
Træner: Det samme gælder mellem træner og udøver - samt træner og forældre.
Evt. sponsorere: Gælder det samme som ovenstående.
Familie, venner, omgangskreds / sociale medier: Få skabt klare linjer til alle involverede. Det skaber ro i hovedet, at ingen forventer mere af dig end du selv gør. Så slipper man for at skulle forklare sig efterfølgende.
Udøveren/spilleren: Skal også være skarp på egne forventninger til sig selv. Hvor meget energi man vil byde ind med samt forståelse for, at hvis man har mange prioriteter, som ikke er klart opdelte, kan det let komme til at gå ud over dem alle.
Med den rigtige målsætning og planlægning styrkes både motivationen og selvtilliden,
som kan hjælpe til at blive mindre nervøs til selve konkurrencen/kampen
Forældrenes pres kan blive meget stort - både bevidst og ubevidst
Hvis forældre og barn/udøver ikke får talt om og lagt klare linjer for hvad der forventes af hinanden og hvorfor forældrene bruge så meget tid (og penge) på dette ”projekt”.
Alt starter jo et sted og tingene udvikler sig undervejs – uden at der skabes klare aftaler og forventninger overfor hinanden – og pludselig kan der opstå en tvivl om hvilke forventninger man har til hinanden og det kan være svært at få taget ”hul på emnet”. Dermed kan der opstå konflikter og frustrationer. Få skabt klare linjer til alle involverede